Leif GW Persson

Kom hem från en föreläsning med Leif GW Persson. Är så imponerad hur en människa kan kunna så mycket om ett så brett ämne som krimonologi som han. Är så sjukt imponerad.
Han tog upp olika mordfall i sverige så fick man ställa frågor till honom. Han tog upp fall som Engla, Pernilla,  hur dom morden länkas samman.  Hur sällsynt Anders Eklund är. Finns inte många mördare som han (tack gode gud) som helt oplanerat ger sig på en 10 åring ficka. Och samtidigt som han förhörs om Englamordet, tas upp i ett annat mordfall 8 år tidigare. 

Han tog upp statistik, som är väldigt intressant tycker jag själv. Enligt statistiken så går det 1 på 500 män som någon gång under sin levandstid kommer mörda en annan människa. På den kvinnliga fronten gick det 1 på 10000 som någon gång skulle mörda någon. väldigt intressant. och vilken skillnad.

Jag tycker det är väldigt intressant att läsa om olösta mordfall, även lösta förstårs, och ett som jag har intresserat mig väldigt mycket för är just Da costa fallet. En styckad kropp hittas i sopsäckar 1984 i stockholm. Ett fall som verkligen är utav det märkliga slaget. Är ju två personer som blir anklagade för att ha gjort detta hemska brott. Allmänläkaren och obducenten. Fanns ju inga riktiga bevis på att dom skall ha gjort det, och dom blev aldrig dömda för mordet. Och idag fick jag höra att dom kräver 40 miljoner i skadestånd för de dom har blivit utsatta för. Helt rätt om du frågar mig, för dom kan ju aldrig mer i hela sitt liv jobba som läkare igen. först blev dom av med licencen , men fick tillbaka den igen. Men om dom nu kan fortsätta jobba som läkare igen kommer ju ingen vilja komma som patient hos honom. Helt rätt att kräva en stor summa pengar.

ÅÅ är så exalterad över denna föreläsning. Så tråkigt att det bara höll på i 2 timmar, hade lätt kunnat sitta i 2 till och höra han berätta om sina teorier om olika fall i Sverige.

Han tog upp Palme mordet, var ju en som frågade om han trodde det var Krister Pettersson som var mördaren. Leif tror ju inte det och han angav sina teorier om varför han INTE tror det. Tyvärr har jag inte satt mig in så väl i just palme mordet, så jag själv har väldigt små tankar om just det fallet.

Nä det blev ett väldigt långt utlägg , men jag är väldigt glad att jag gick på föreläsningen han höll i, Hoppas på fler tillfällen.

P&K


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0